Friday, October 16, 2009

Herpes Labialis



Takrifan
Herpes Labialis juga dikenali sebagai Oralabial Herpes. Dalam sudut perubatan "labia" bermaksud mulut atau bibir. Manakala "Oral" bermaksud lingkungan mulut. Herpes labialis tidak semestinya merujuk pada bibir kemaluan wanita. Justeru itu Oralabial Herpes adalah lebih sesuai digunakan dalam menyatakan simptom ini. Jangkitan pada bibir mulut ini disebabkan oleh sejenis virus yang dinamakan "Herpes Simplex Virus type 1"(HSv-1).

Dalam banyak kes, ia menyebabkan lecetan atau lepuhan kecil. Biasanya ia mengambil masa 2 hingga 3 minggu untuk kembali normal. Namun virus ini masih lagi berada dalam badan dan berstatus 'dormant'. Saraf muka menjadi lokasi yang sesuai untuk mereka berkhemah.

Align Center

Simptom
Simptom utama yang biasa dilihat adalah pembengkakan pada tisu permukaan bibir dan gusi yang juga dinamakan sebagai "Acute Herpetic Gingivostomatitis" biasanya jangkitan mengambil masa 5-10 hari. Simptom lain termasuklah demam dan sakit kerongkong.
Sesetengah pesakit mengalami kesukaran untuk menelan makanan(dysphagia) atau pembengkakan nodus limfa(lymphadenopathy).

Apabila virus ini kembali aktif, lokasi jangkitan mengalami kemerahan atau jangkitan yang lebih serius.




Rawatan
Acyclovir atau Penciclovir biasa digunakan.

Menurut pembacaan melalui 21st century supplement's journal L-lysine membantu untuk mengurangkan jangkitan sekunder. Kurangkan stress dan pengambilan coklat yang berlebihan.


sumber: 1.Diseases of the Skin: clinical Dermatology. Saunders Elsevier
2.21st century supplement's Journal

Terjemahan: Raja Mohammad Affan
4th Year Dental Student,
Mansoura University.

No comments:

Post a Comment