Wednesday, February 4, 2009

ASTHMA

ASTHMA


Asthma terjadi apabila laluan pernafasan pada peparu (bronchial tubes) membengkak dan terjerut. Otot-otot pada laluan pernafasan menegang dan menghasilkan lebihan lendir atau lebih di kenali sebagai hingus(mucous) yang boleh menghalang laluan pernafasan anda. Tanda-tanda dan simptom-simptom adalah mengikut peringkat asthma,daripada tahap yang menghasilkan bunyi yang mendesah(minor wheezing) sehinggalah kepada tahap yang boleh mengancam nyawa kepada pesakit asthma.

Asthma tidak boleh disembuhkan, tetapi simptom-simptomnya boleh dikawal. pengurusan termasuklah menjauhi dan mengesan punca yang boleh menyebabkan anda diserang asthma.anda mungkin memerlukan pengambilan rawatan jangka masa panjang untuk mencegah radang menjadi lebih teruk. Dan juga rawatan jangka masa pendek(kecemasan) untuk mengawal simptomnya apabila diserang asthma.
Asthma adalah sesuatu yang tidak boleh dikawal yang boleh membantutkan urusan seharian pesakit, contohnya terpaksa meninggalkan kelas,kerja dan lain-lain kerana simptom-simptom itu. Pesakit asthma perlu untuk sentiasa mendapatkan nasihat doktor yang merawat dan diberitahu rawatan yang dperlukan.

SIMPTOM-SIMPTOM
Tanda-tanda dan simptomnya adalah berbeza mengikut peringkat kurang membimbangkan(minor) sehinggalah kepada peringkat yang sudah teruk(severe). Dan ia juga berbeza bagi setiap pesakit. Anda mungkin mengalami desahan(bernafas yang menghasilkan bunyi seperti siulan) yang tidak teratur kerana serangan asthma yang kadang-kadang.Namun ketika tidak diserang, anda berasa normal dan tidak bermasalah untuk bernafas seperti biasa. Mungkin juga anda mempunyai tanda-tanda dan simptom-simptom seperti batuk-batuk dan desahan sepanjang masa atau lebih ketara pada waktu malam atau ketika bersenam.

TANDA-TANDA DAN SIMPTOM
  1. pernafasan yang pendek
  2. sakit-sakit dada
  3. sukar untuk tidur kerana permasalahan pada pernafasan yang pendek, batuk atau desahan
  4. bunyi desahan(seakan siulan) yang kuat ketika menghembuskan nafas sehingga boleh didengar
  5. batuk dan desahan yang menjadi lebih teruk ketika dijangkiti virus pada sistem pernafasan seperti selsema, mahupun demam

Tanda-tanda Asthma mungkin bertambah teruk seperti :

  1. serangan asthma yang semakin teruk apabila kekerapan mendapat serangan bertambah
  2. kerap kali memerlukan alat untuk mengendurkan otot-otot pada laluan pernafasan.(untuk membuka laluan pernafasan)

dapatkan nasihat doktor anda untuk kembalikan tahap asthma yang tidak membimbangkan yang boleh dikawal.Jika serangan asthma masih lagi bertambah buruk, anda berkemungkinan untuk dimasukkan ke rawatan kecemasan.



PUNCA-PUNCA


Ia tidak dapat dikenalpasti dengan tepat kenapa sesetengah orang mendapat serangan asthma dan sesetengah lagi tidak. Tetapi ia mungkin berpunca daripada gabungan beberapa faktor seperti persekitaran dan genetik(inherited)serangan asthma adalah berbeza bergantung pada individu tersebut. Terdedahnya pada pelbagai alahan dan sebagainya boleh menjadi penyebab.Antaranya :

  • alahan pada objek yg berada di udara, seperti debunga, mold(sejenis parasit),lipas,hama dan habuk-habuk.
  • jangkitan pernafasan sperti selsema
  • aktiviti fizikal
  • pencemaran udara seperti asap rokok
  • sesetengah ubatan, termasuk B blocker, aspirin, dan NSAID(ubat anti-radang bukan steroid)
  • cuaca yang sejuk
  • gangguan emosi dan stress
  • bahan ber'sulfite', bahan pengawet
  • GERD(gastroesophageal reflux disease) yang mana keadaannya apabila pengaliran semula acid dari dalam perut naik ke saluran makanan (esophagus)
  • putaran haid bagi sesetengah perempuan
  • alahan kepada makanan seperti kekacang dan makanan laut.

INDIVIDU BERISIKO DISERANG ASTHMA

Asthma adalah perkara biasa yang menyerang jutaan dewasa dan kanak-kanak. Pertambahan bilangan pesakit asthma yang dikenalpasti meningkat dari tahun ke tahun tanpa dapat diketahui puncanya yang tepat. Individu yang mempunyai risiko diserang Asthma adalah seperti :

  1. latar belakang ahli keluarga yang pernah mengalami asthma
  2. jangkitan pernafasan yang selalu terjadi pada kanak-kanak
  3. terdedah kepada asap rokok
  4. persekitaran udara yang tercemar
  5. pekerjaan yang terdedah kepada bahan-bahan yang boleh menyebabkan asthma, seperti pekerja-pekerja yang menggunakan bahan kimia
  6. kurang berat badan ketika lahir
  7. berat badan yang berlebihan

BILA PERLU BERJUMPA DOKTOR

  1. JIKA ANDA BERASA ANDA MUNGKIN SEBENARNYA ADALAH PESAKIT ASTHMA : Jika anda kerap batuk yang berpanjangan lebih daripada beberapa hari, ataupun mengalami tanda-tanda dan simptom-simptom asthma, perlulah berjumpa doktor. Rawatan awal terutamanya kanak-kanak dapat menghalang kerosakan peparu dan menghalang daripada keadaan Asthma bertambah buruk.
  2. UNTUK MENGAWAL KEADAAN ASTHMA YANG TELAH DIKENALPASTI : Jika anda sudah mengenal pasti keadaan kesihatan anda, anda perlu sentiasa bekerjasama dengan doktor anda supaya Asthma yang mnyerang sentiada dalam keadaan terkawal. Kawalan yang baik bukan sahaja boleh memberikan anda keselesaan dalam kehidupan seharian, malah boleh menghalang daripada serangan Asthma di tahap yang kritikal.
  3. APABILA SIMPTOM ASTHMA SEMAKIN TERUK : Hubungi doktor anda secepat mungkin jika ubatan yang biasa anda guna tidak berkesan. Asthma boleh berubah mengikut peralihan masa.jangan cuba untuk mengambil ubatan lain atau menambah sukatan ubat tanpa arahan daripada doktor. Sukatan ubatan untuk penyakit Asthma boleh menyebabkan kesan sampingan dan mungkin boleh menyebabkan Asthma bertambah buruk.

KOMPLIKASI

  1. terpaksa di masukkan ke bilik rawatan kecemasan kerana serangan asthma yang teruk
  2. laluan pernafasan yang sempit dan kekal
  3. kesan sampingan akibat penggunaan sesetengah ubatan untuk menstabilkan keadaaan pesakit asthma pada tahap yang kronik dan kritikal

RAWATAN DAN UBATAN


kebanyakan rawatan asthma adalah dengan mengelakkan punca-punca yang boleh menyebabkan pesakit diserang. rawatan adalah berbeza bergantung kepada individu seperti berikut:

1-RAWATAN JANGKA MASA PANJANG:

kebanyakan kes, rawatan seperti ini adalah untuk setiap hari. jenis-jenisnya:

  1. inhaled corticisteroid (ex:Flovent Diskus, Pulmicort, Azmacort,Aerobid)
  2. LABA (long-acting beta-2 agonist (ex:Serevent Diskus, Foradil Aerolizer)
  3. Leukotriene modifier (ex:Singulair, Accolate, Zyflo CR)
  4. Cromolyn dan Nedocromil (Tilade)
  5. Theophylline

2-RAWATAN UNTUK MELEGAKAN DENGAN CEPAT:

Ia juga adalah untuk rawatan kecemasan ketika perlu untuk kesan yang cepat. rawatan ini adalah jika mendapat arahan daripada doktotr terlebih dahulu.jika anda kerap untuk perlu menggunakan rawatan jenis ini, anda mesti menyesuaikan balik rawatan jangka masa panjang anda.jenis-jenis rawatan ini adalah seperti berikut:

  1. short-acting beta-2 agonist (ex:salbutarol)
  2. Ipratropium (Atrovent)
  3. Oral and intravenous corticosteroid (ex:prednisone, methylprednisone)

3-RAWATAN UNTUK MENGURANGKAN ALAHAN ASTHMA:

Rawatan jenis ini adalah untuk mengurangkan sensitiviti badan pada alahan tersebut. atau mengurangkan imuniti badan agar tidak bertindak padaalahan tersebut. Ia termasuklah:

  1. Immunotherapy
  2. Anti-lE monoclonal antibodi (ex:Xolair)

4-RAWATAN DENGAN MENGGUNAKAN ALBUTEROL INHALER : 'HFA inhaler' mempunyai rasa yang berbeza. ia juga kurang tekanan ketika disembur berbanding 'CFC inhaler'ia perlu dibersihkan menggunakan air setiap minggu.

PENCEGAHAN

  1. buat 1 perancangan bersama doktor anda untuk pengambilan ubatan dan cara untuk mengawal asthma
  2. kenalpasti dan elakkan daripada punca-punca anda terkena serangan asthma
  3. pengawasan terhadap pernafasan anda
  4. kenal pasti dan rawatan awal adalah perlu
  5. jangan mengubah perancangan pengambilan ubat walaupun asthma anda semakin terkawal

KEHIDUPAN SEHARIAN

1-ELAKKAN PUNCA-PUNCA DISERANG ASTHMA:

  • penggunaan penghawa dingin (kurangkan terdedah pada persekitaran luar yang tercemar)
  • sentiasa bersihkan perhiasan di rumah
  • memelihara kelembapan optimum
  • pastikan persekitaran sekeliling anda yang biasa anda guna adalah bersih
  • elakkan membela binatang peliharaan berbulu jika anda ada alahan pada bulu

2-SENTIASA SIHAT

  • bersenam
  • berat badan yang terkawal
  • mengawal pengaliran semula acid dari dalam perut

sumber : www.mayoclinic.com

penterjemah : asma_is_me

5 comments:

  1. Terima kasih... info ini sangat berguna.

    ReplyDelete
  2. bleh saye tanye camne nk hilankan penyakit kayap ni?

    ReplyDelete
  3. terima kasih atas info yang sangat berguna ini.

    terima kasih
    terima kasih
    terima kasih

    ReplyDelete
  4. sejak makan sne dh jarang sgt kena athma...kalau tak hari2 kena sedut ceretide, inhaler ventolin x lut.... kalau ceretide dh habis, ventolin tu kena sedut 4-5 kali sehari sebab tak sampai 5 jam athma dah attack balik. la ni dah 3 minggu makan kapsul sne terasa perbezaan yg sangat...sangat....sangat... ketara..

    http://www.ecosway2u.net/sne

    ReplyDelete